Kontakt

julmysigt@gmail.com

torsdag 6 november 2014

Åka spark

När jag var liten så hade jag en barnspark, tyckte att den var jätterolig att åka runt på.
Man längtade efter vintern och hoppades att vägarna skulle bli sparkvänliga.
Vi brukade köra runt på varandra och att åka nedför backar var alltid roligt/läskigt, skulle man hinna stanna innan man hamnade i diket...

Det stora hotet mot sparkåkandet var plog/sandbilen, fanns inget som var så irriterande som när bilen kom och spottade ut en massa grus som var som sandpapper för den stackars sparken.

Ett annat minne jag har från sparkar är att när vi firade jul hos mormor och morfar i Norrland så kom alltid tomten åkandes på en spark.
Vi barn stod i fönstret och väntade och väntade på den småläskiga tomten som hade alla julklappar med sig.

En annan fin sak man kan göra med en spark är att pynta trädgården med den, så kan man ställa fina julblommor eller en lykta på sitsen.

Hade ni spark när ni var mindre eller har ni kanske en spark nu?
Använder ni era sparkar?

Hittade den här fina röda sparken, den kan även kompletteras med en plog, hur kul var inte det =D




Vansbro Sparkstötting

2 kommentarer:

  1. Jag förknippar oxå sparken med barndomens vintrar. Jag hade en egen liten barnspark men bäst fart fick man allt på dom stora :)
    Mysiga kvällspromenader under stjärnhimmel, sittandes bakåfram på sparken med mamma och pappa och hos oss kom tomten oxå i många fall på spark. Så mysigt

    SvaraRadera