Kontakt

julmysigt@gmail.com

torsdag 20 augusti 2015

Jullista Maries strålande jul

Bra jullista från Maries Strålande Jul.

Du vaknar på julafton och inser att ”hjälp det är julafton idag, jag har inte köpt, pyntat eller fixat någonting”. Detta är en ”mardröm” som både jag och andra julbloggare har haft, det skulle ju nog inte hända någon av oss på riktigt men låt oss låtsas att det gör det. Vad gör du, hur fixar du dagen?
Jag skulle nog hamna i chock för att sedan slänga upp granen och stjärnorna i alla fönster.
Sen blir det att ringa runt till familjen för att få ihop alla till middag

Gillar du andra högtider lika mycket som julen?
Det är julen som är nummer 1 för mig, gillar när det är murrigt och man tänder en massa ljus.
Tror nog hela hösten/vintern är en högtid för mig.


Om du skulle ordna en temadag för julälskare hemma hos dig vad skulle du göra?
Då skulle det bli bakning, pyssel och hög julmusik.

Ifall du fick tillgång till en tidsmaskin, vilket av dina julminnen skulle du vilja åka tillbaka till och uppleva igen?
Jag har starka minnen från när jag var liten och vi firade jul i Norrland hos mormor och morfar.
Varje julafton stod vi i köksfönstret och väntade på att tomten skulle komma på sin spark, det skulle jag vilja uppleva igen.

Föredrar du köpta eller hembakade pepparkakor?
Jag tycker att det är kul att baka pepparkakor hemma och äta en del av degen hehe.
Tyvärr brukar inte mina pepparkakor bli bra gräddade så jag håller mig till köpta pepparkakor.

Vilka är dina tre favoritjulkakor?
Lussekatter, pepparkakor hårda och mjuka.

Vilka är dina tre favoritjulgodissorter?
Tomteskum, pepparkakskola, marsipan.

Vilken är enligt dig den godaste glöggen?
Är inte mycket för starkvinsglögg men svagare varianter funkar, jag 
gillar blåbärsglögg.

Om du var vädergud och fick bestämma vädret en dag/år. Vilket är viktigast, snö till jul eller att det inte regnar på midsommar?
Snö på julafton är ett måste.

Pyntar du med eller utan tomtar till jul?
Jag har några tomtar som kommer fram varje år, ingen jul utan Tomten =D

2 kommentarer: